wtorek, 4 stycznia 2011

SZTUKA WOJNY

Kiszycka wybrała się do teatru. 22 grudnia, po dłuuugiej przerwie dotarłam do Teatru Dramatycznego w Białymstoku. I szczerze powiem, nie żałuję. Tego dnia odbył się spektakl Break. Pozwoliłam sobie nawet na kradzież ulotki z owego przedstawienia. I zamierzam wam przedstawić co jest na niej napisane;) Pominę wszystkie nazwiska, a tylko uwzględnię partnerów przedstawienia bo są nimi Teatr Studio w Warszawie, nasz teatr w Białymstoku, Studio Działań Kreatywnych Danceoffnia.
Ogólnie cały spektakl byl bardzo klimatyczny i nastrojowy. Siedząc na ciemnej sali można było dostać gęsiej skóry. Najlepszy był taniec. Ale między pokazem tańca występował narrator. Ja go tak nazwalam bo właśnie ta osoba przedstawiała maksymy i zasady wojny. Naprawdę trzeba było się głęboko zastanowić o co chodzi w połączeniu tych zasad wygłaszanych przez owego narratora, z breakdancem. W pewnym momencie, ogladając speklakl, człowiek siedział i myślał: "Ej, o co w tym chodzi?".

„B.R.E.A.K." to projekt Towarzystwa Prze-Twórczego realizowany w Teatrze Studio w ramach interdyscyplinarnego programu edukacyjno-artystycznego INKLUSIV. Pierwszym etapem B.R.E.A.K.’a były wakacyjne warsztaty taneczno-teatralne adresowane do młodych ludzi z Białegostoku i Warszawy. Podczas warsztatów wyłonionych zostało sześć osób, które następnie, przez dwa miesiące brały udział w próbach do przedstawienia. Wynikiem ich pracy jest spektakl B.R.E.A.K. SZTUKA WOJNY. Inspirowany traktatem chińskiego mędrca Sun Tzu „Sztuka wojny” scenariusz przedstawienia utkany został ze strzępków fabuł, starożytnych maksym i zasad wojennej strategii wyrażonych żywiołowym tańcem.

Aż się tym zainteresowałam i poszperałam w internecie na temat Sun Tzu. Otóż: Sun Tzu żył w Chinach w królestwie Wu ok. V w. p.n.e. Był wybitnym generałem, a także jednym z największych myślicieli Dalekiego Wschodu. Przede wszystkim znany jest jako autor dzieła "Sztuka wojny". Jest to obszerny zbiór zasad taktyki i strategii wojennych -- "Sztuka wojny" to chińska doktryna wojskowa. Dziś również wykłada się jej zasady na amerykańskich uczelniach wojskowych. Doczekała się odniesienia w stosunku do biznesu, sportu, dyplomacji i życia osobistego. Sun Tzu jest dziś chyba najczęściej cytowaną chińską osobistością na świecie. 


Ci, którzy pierwsi staną na polu bitwy i oczekują wroga, są wypoczęci. Ci, którzy przybywają na pole ostatni i od razu przystępują do walki, są wyczerpani.

 

2 komentarze:

  1. a ja tam byłam i wino piłam:D fajny spektakl , fajny blogas , wszystko tutifruti:)

    OdpowiedzUsuń
  2. spoko loko und szklaneczka fanty, poszedłbym, ale nie wiedziałem że tak kulturalne wydarzenia dzieją się tuż obok.

    OdpowiedzUsuń